اول موقع مصرى خاص بدعاية مرشحين مجلس الشعب المصرى 2014 اذا لم يتم التفعيل من الايميل الخاص بك سوف يفعل المدير اشتراكك بعد 3ساعات من اشتراكك


أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

الاستاذ / طارق عبد العظيم سليمان - مرشحكم لمجلس الشعب المصرى 2010 دائرة أطفيح (عمال)

انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

تصويت للاستاذ طارق عبد العظيم

66% 66% [ 137 ]
34% 34% [ 72 ]
مجموع عدد الأصوات : 209

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 5]

طارق عبد العظيم سليمان


طارق عبد العظيم سليمان
مرشحكم لمجلس الشعب المصرى 2010
دائرة أطفيح (عمال)






اولا احب أن أبعث خالص الشكر الى القائمين على منتدى مرشحى مجلس الشعب المصرى 2010 مديرا ومراقبين ومشرفي ورؤساءمنتديات المحافظات

ثانيا أنا أحب هذا الرجل ( طارق عبدالعظيم سليمان ) ابن أطفيح البار وأسأل الله سبحانه وتعالى أن يجعل هذه الأعمال جميعا فى ميزان حسناته
ثالثا : أود أن أذكر شيئا عن سيرته الشخصية وبعض أعماله لمدينة أطفيح وعن بعض انجازاته على مستوى مركز ومدينة أطفيح



طارق عبد العظيم سليمان

من مواليد 23 نوفمبر سنة 1974 بمركز أطفيح محافظة حلوان .

حصل على ليسانس الحقوق جامعة القاهرة عام 1996 بتقدير جيد .

يشغل منصب رئيس مجلس إدارة شركة المدينة المنورة لتجارة مواد البناء والاستيراد والتصدير .

كما أنه يشغل منصب رئيس مجلس إدارة شركة البناءون للمقاولات والاستثمار العقاري.

ويشغل منصب رئيس مجلس إدارة جمعية ريحانة المدينة المنورة للأعمال الخيرية .

وهو عضو الجمعية المصرية التركية لرجال الأعمال .

وعضو جمعية الصداقة المصرية الايطالية .

وهو صاحب شركة المدينة المنورة لتجارة حديد التسليح التي تعد أكبر مستورد لحديد التسليح على مستوى الجمهورية طبقا لتقارير وزارة التجارة والصناعة.

قام بالعديد من الأعمال الخيرية لأبناء مركز أطفيح وهو محبوب أيضا من أبناء مركز أطفيح نظرا لتواجده المستمر معهم والمساعدة في حل مشاكلهم والتخفيف من آلامهم .

ساهم في إنشاء جناح لمرضى الفشل الكلوي بمستشفى أطفيح المركزي بتكلفة 2 مليون جنيه وتجهيزه على أكمل وجه في مبنى مكون من أربعة طوابق يضم أفضل الأجهزة .

وسوف نستعرض سويا جانب من الأعمال الخيرية التي يفاجئنا بها الواحد تلو الآخر .

قام بإنشاء صرح عملاق عبارة عن مجمع خيري من عشرة طوابق يقدم العديد من الخدمات لأهالي مركزي أطفيح والصف نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر :

جمعية خيرية تكفل أكثر من 13000 أسرة .

مسجد للرجال ومصلى للسيدات ومكتب لتحفيظ القرآن الكريم للأطفال.

دار مناسبات وصالة احتفالات تخدم أبناء مركز أطفيح .

مشروع كفالة الطفل اليتيم .

تجهيز الفتيات الغير قادرات على الزواج حيث تم تجهيز أكثر من ألفى فتاة.

بناء منازل لغير القادرين وميسوري الحال مجانا.

تم إقامة معهد لمحفظي القرآن الكريم .

تم إقامة معهد لإعداد الدعاة هو الأول من نوعه بالمركز ينشر تعاليم الإسلام السمحة ويعلم الوسطية ويدعو لنبذ العنف والتطرف وتم تخريج أول دفعه منه العام الحالي 2010

تم إقامة مشغل ملابس يخدم فتيات مركز أطفيح وقد بدأ بطاقة استيعابية بقوة 200 فتاة .

تم إنشاء أول مركز متطور للحاسب الآلي وهو متخصص في تأهيل أبناء المركز إلي اجتياز دورة ICDL بنجاح وأيضا هو الأول من نوعه.

تم إقامة أول مركز متخصص في اللغات بهدف الارتقاء بأبناء البلدة لنيل الشهادات العلمية والتقدم للوظائف المختلفة .

تم إقامة ورش عمل لتأهيل الحاصلين على الدبلومات الفنية وقد استطاع بفضل الله تخريج الدفعة الأولى منهم وبنجاح منقطع النظير .

تمويل المشروعات الصغيرة للشباب وذلك عن طريق القرض الحسن وبدون فوائد .

قام بإيصال مياه الشرب النظيفة إلى المناطق النائية والى المدارس الحكومية من خلال إقامة أكثر من100 محطة تحلية مياه الشرب سعة 1500 لتر يوميا وذلك بالتعاون مع الحزب الوطني وأجهزة المحليات.
إقامة القوافل الطبية المجانية وذلك بصفة دورية واستقدام خيرة الأطباء في مصر بالتعاون مع كبرى المستشفيات في القاهرة.

تشجيع الأنشطة الرياضية على مستوى مركز أطفيح من خلال إقامة المسابقات والدورات بالتعاون مع مراكز الشباب والحزب الوطني .

توفير العديد من فرص العمل لأهالي مركز أطفيح من خلال المجمع الخيري وشركة المدينة المنورة .

قامت جمعية ريحانة المدينة المنورة بإقامة المسابقات الدورية في حفظ القرآن الكريم ورصدت لها العديد من الجوائز القيمة.

أيضا من الخدمات الكبرى التي قدمها لأبنائه من مركز أطفيح إنشاء مستشفى ريحانة المدينة المنورة وهى مستشفى خيري يتم فيه العلاج بأجر رمزي للقادرين وغير القادرين يتم العلاج مجانا وبه العديد من الخدمات التي لا توصف نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر :

تجهيز غرف عمليات مجهزة بأحدث الأجهزة الطبية ولاستقبال الحوادث

زود المستشفى بأفضل الأطباء في جميع التخصصات لا سيما التخصصات النادرة التي طالما أرهقت أبناء مركز أطفيح في البحث عن متخصصين لها مع المشقة في التنقل وارتفاع الأجور فتم توفير ذلك لأول مرة داخل مركز أطفيح .

أول من أنشأ وحدة أشعة الرنين المغناطيسي والأشعة المقطعية لتكون متاحة وميسرة لأبناء مركز أطفيح وقد قارب على الانتهاء منها .

إنشاء وحدة حضانات هي الأولى من نوعها على مستوى مركزي الصف وأطفيح وقد أوشكت على الانتهاء وذلك بأجور رمزية .

تزويد المستشفى بسيارات الإسعاف لتكون في خدمة المرضى وعونا لأبناء القرية في حالة الحوادث لا قدر الله.
زود المستشفى بغرف لحجز المرضى ووحده عناية فائقة مجهزة على أكمل وجه.


وفى النهاية هذا شئ يسير من انجازات هذا الرجل العظيم وفى الختام تقبلوا منى خالص الشكر]

المدير

avatar
الــمــديــر الــعــام
الــمــديــر الــعــام

الاستاذ طارق عبد العظيم
اهلا بك فى موقع مرشحين مجلس الشعب 2010
برجاء وضع برنامجك الانتخابى
مدير الموقع

http://eltrsheheg.yoo7.com

أيمن صابر الزيات

avatar
مشرف محافظة المنوفية
مشرف محافظة المنوفية
بكل حب وتقدير
أرحب بالاستاذ طارق عبد العظيم
اللهم ولي من هو أصلح

محمد ثروت صالح جبر

avatar
مشرف ومراقب عام
مشرف ومراقب عام
بالتوفيق ان شاء الله يا استاذ طارق ولكن نرجوا من حضرتك وضع البرنامج الانتخابي مع اطيب التمنيات بالتوفيق والنجاح ان شاء الله

5 نؤيد حبيبنا الاستاذ / طارق ابو سلمان في الخميس يوليو 01, 2010 1:31 pm

صلاح راشد


بالتوفيق ان شاء الله لحبيب اطفيح الاستاذ طارق عبد العظيم اسئل الله ان يوفقه لكل خير اللهم امين . وانا اقسم بالله نحن نحبك ياستاذ طارق لانك انسان مخلص لله وتعمل لله وتساعد الفقراء لله والله كل اطفيح معاك ان شاء الله الا الحقودين نقول لهم كل موتوا بغيظكم .وان شاء الله بكل الحب نؤيدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

6 نؤيد حبيبنا الاستاذ / طارق ابو سلمان في الخميس يوليو 01, 2010 1:33 pm

صلاح راشد


بالتوفيق ان شاء الله لحبيب اطفيح الاستاذ طارق عبد العظيم اسئل الله ان يوفقه لكل خير اللهم امين . وانا اقسم بالله نحن نحبك ياستاذ طارق لانك انسان مخلص لله وتعمل لله وتساعد الفقراء لله والله كل اطفيح معاك ان شاء الله الا الحقودين نقول لهم كل موتوا بغيظكم .وان شاء الله بكل الحب نؤيدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

صلاح راشد


جميع أهالى منشاة سليمان بكل الحب تؤيد الاستاذ /طارق عبد العظيم ونسأل الله له التوفيق والسداد اللهم امين وان شاء الله من الموفقين لان ولله الحمد كل الناس بتحبك لانك انسان مخلص مع الله ....

sarwat


[img][/img]

نؤيد ونختار الأخ الفاضل الأستاذ / طارق عبد العظيم سليمان في ترشيح نفسه في انتخابات مجلس الشعب , لما نرى فيه من دماسة الخلق وحسن المعاملة وحرصه علي مصالح الناس
ونسأل الله له الهداية والتوفيق والسداد والإصلاح

9 طارق عبد العظيم في السبت يوليو 03, 2010 12:47 pm

الخواجة





بالنيابة عن نفسى وبالأصالة عن منيل السلطان


نؤيد جميعا الأستاذ طارق عبد العظيم سليمان لعضوية مجلس الشعب
لانه جدير بها ونحن واثقون انه سيعمل من اجل المصلحة العامة وليست الخاصة ونسأل الله ان يوفقه الى ما يحبه ويرضاه وان يسدد خطاه



بسام محمد حسن


بالنيابة عن نفسي وكل أهالي عائلة أبو خفاجي بعرب بني صالح ن}يد ونبايع السيد طارق عبد العظيم
لكونه الأصلح فهو فعلا يقدم الخدمات لأهالي مركزي أطفيح والصف من قبل أن ينوي اساسا الترشيح
ولينظر كل من عنده أمانة في التاريخ (تاريخ مجلس الشعب و المرشحين )هل أعطي صوته لمن يسستحق ؟

الخواجة


بسم الله الرحمن الرحيم

بالنيابة عن جميع اهالى منيل السلطان نؤيد الاستاذ طارق عبد العظيم لعضوية مجلس الشعب لانة لم يسعى لها لتحقيق مصلحة شخصية وانمالمساعدة المحتاجين والبلدة بشكل اكبر وفعال كما هو الحال دائما معه .ونحن قد جربنا السابقون ذوى المصلحة الخاصة فقط .
ونحن واثقون على صدق نيته (سيماهم على وجوههم)ونرجو من الله ان يوفقه ويرعاه ويسسد خطاه.


احمد طه

avatar
الاستاذ-احمد طه-مشرف محافظة الغربية
بكل الحب

نتمنى لك التوفيق

13 نؤيد الاستاذ طارق عبد العظيم سليمان في الخميس يوليو 08, 2010 4:10 pm

احمدخفاجي


لو لم تكن مرشحنا لعضو مجلس الشعب لإخترناك عضواً لمجلس الشعب
وانت لها ان شاء الله وربنا معانا
احمد خفاجي نئدك بالنيابة عن دائرة ال خفاجي بأطفيح
[b]

14 نويد ابن البلد الصادق الوفى بالوعود في الجمعة يوليو 09, 2010 2:26 pm

محموداحمدحرحش


السلام عليكم نعم بكل الحب والتقدير بدون نفاق نويد الاستاذ طارق عبد العظيم

محموداحمدحرحش


بكل الحب نؤيدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

محمود ماهر عبدالله


محمود ماهر عبدالله ابن قريه صول بالتوفيق ان شاء الله لحبيب اطفيح وصول الاستاذ طارق عبد العظيم اسئل الله ان يوفقه لكل خير اللهم امين ..... ونسأل الله ان يوفقه الى ما يحبه ويرضاه وان يسدد خطاه

محمود ماهر عبدالله


جميع أهالى صول يؤايدون الاستاذ/طارق عبدالعظيم سليمان وعنهم أ/سلامه ماهر . أ/احمد ماهر . أ/محمود ماهر والحاج/ ماهر عبدالله

a.allam


السيد المحترم جدا جدا طارق عبد العظيم قد عرفتك منذ ست سنوات رأيت فيك الشاب الحماسي الذي بتنا نحلم به قائد مسيرة الاصلاح والتجديد لشباب هذا المركز الذي طحن السابقون عظامه فاصبح سلبيا سياسيا لايحرك ساكنا فارجو من المولي سبحانه وتعالي ان تكون وكزا ورمزرا لنا شباب هذا المركز وان كنت قد قاطعت الانتخابات
ولكن اعلم تمام ال...علم اني ادعو من المولي سبحانه وتعالي لك التوفيق فيما اقبلت علية ولنا الاصلاح مما نحن فية فسر علي بركة الله

19 اخطاء فى اعماله الخيرية في الثلاثاء أغسطس 03, 2010 8:41 am

medo131988


1- انشاء اول مركز متطور للحاسب الالى هذا شئ غير سليم اطلاقا يوجد فى البلد مركز متطور للحاسب من قبل.
2-انشاء مستشفى ريحانة المدينة المنورة ليست خيرية بل استثمارية واظن اهل البلد عارفين الكلام ده كويس واسعارها مرتفعه عن سعر المستشفى المركزى وده شئ معروف.
3-وحدة اشعة الرنين المغناطيسى هل الاشعة فيها هتكون ببلاش من رابع المستحيل علشان العنوان من بدايته (مستشفى استثمارية وليست خيرية).
4- تزويد المستشفى بسيارات الاسعاف ده شئ يخص صاحب المستشفى يعنى ليس من اجلنا نحن فقط ولكن معروف ان اى مستشفى فيها سيارات اسعاف وبعدين واحد عامل مستشفى لازم يكون فيها سيارات اسعاف والتزويد ده مش يخصنا احنابس ويخص سمعة وانطلاق المستشفى اذا اراد صاحبها للترقى فى العمل لأن الامر فى الاخر يعود على المستثمر.
واتمنى ان اللى يكتب كلمة يعرف ان ربنا مطلع عليه وكلنا عارفين كويس شغل الانتخابات
وانا مش بقول كده علشان اذم فى حد لكن كل ماريده هو الكلام يكون على اوزانه الحقيقية.
وجزاكم الله خيرا.

20 واعطو كل ذي حق حقة في الثلاثاء أغسطس 03, 2010 5:59 pm

a.allam


ان سخونة الانتخابات والعصبيات التي تطغي عليها هي عمي يصيب المتعصبين لهذه الحرب ولكن احقاقا للحق ومن واقع معرفتي بجميع الذين سوف يخوضون انتخابات مجلس الشعب 2010 بمركز اطفيح المشهورين منهم والمغمورين ولكن كلمة حق بان طارق عبد العظيم سلمان شاب اكن له كل الاحترام والتقدير وان دمات هذا الصرح العملاق الذي شيده لمست خدماته العديد من ابناء قريتي البسطاء قرية صول حتي ولولم يقصد به وجه الله تعالي فالغاية موجودة وذلك لأني اعلم تمام العلم احساس هذا الرجل بالفقراء والمساكين بما راته ام عيني وليس عن طريق حكايات تروي لي
لذا اقولها لك يا أ / طارق سر علي بركة الله ما دمت تريد وجه الله تعالي واعلم ان اللهتعالي لن يخذلك لأن قلوب الفقراء واليتامي والمساكين وكل ذي حاجة تهتف باسمك

من اخوك / عبد الوهاب علام عبدالوهاب صول

medo131988


على فكرة يااستاذ عبد الوهاب علام انا ليس اقصد ان اقول شئ فى حق الاستاذ طارق ولكن بوضح معلومات
ومع احترامى للاستاذ طارق وانا اقول له كلمة واحدة فقط خاصة بى انا انا اول من يعطى صوته للاستاذ طارق بس لسبب واحد فقط للتغيير
لأن اى احد متعلم عارف اللى بيتم بعد الانتخابات اى مرشح بينزل الانتخابات من اجل مصلحطة هو وليس من اجل خدمات الفقراء وان قام بخدمة ما سوف يقوم بها للشخصيات المعروفة وكلها مصالح مشتركة ولكن لمساعدة الفقراء هذا شئ لا يصدقه عقل وخاصة ان اهل مركز اطفيح جربوا كويس وعارفين اللى بيحصل منذ اعوام وخلاص هى الناس اتعودت اللى يرشحه الحزب عرفنا ان هو ناجح بس احنا كل اللى علينا انه نختار دايما المرشح الجديد للتغيير فقط ربما يبدل الله طريقه من خدمات للشخصيات المعروفة الى مساعدة الفقراء بجد واتمنى ان كلامى مايزعل احد هذه اراء نتبادلها مع بعض ووجهات نظر ربما تكون خطأ بالنسبة لى وربما تكون صحيحة وهذا اللى عقلى مستوعبه انها حقيقة وحقيقة مرة للاسف .

22 يا استاذ ميدو هدى نفسك وبلاش تعصب في الأربعاء أغسطس 04, 2010 3:24 pm

أحمد أبوصلاح


لا يا استاذ ميدو انت غلطان دا اول مركز من نوعه فى البلد والا ممكن تقولى ايه المركز اللى كان موجود قبل كده ولا هو نقد وخلاص يكفى فخرا ان المركز منذ انشائه الى اليوم بفضل الله وحده واللى عايز ياخد دورة بيقدم قبلها بشهرين او تلاتة يبقى دله اقوى دليل على نجاحه وانه مفيش غيره
ثانيا : كون ان المشتشفى استثمارى ومش خيرى انت ازاى اساسا تقارن مستشفى الريحانة بمستشفى اطفيح المركزى مفيش وجه مقارنة المستشفى خيرى اذا قارنت نوعية الخدمة اللى بتقدمها للناس وسعرها يعنى كشف المخ والاعصاب عند اى دكتور فى القاهرة لا يقل عن 300جنيه فى مستشفى الريحانة سعره لا يتعدى 40جنيه عند نفس الدكتور يبقى احنا استفدنا ان الخدمة بقت فى بلدنا وبسعر لا يقارن اذا وضعنا فى الاعتبار ان الشخص اللى هايكشف مريض عنده سبعين ولا ثمانين سنة شوف انت البهدلة بتاع المواصلات والسفر للقاهرة عشان يكشف تقولى انت بأى لما ييجى واحد زى استاذ طارق عبدالعظيم سليمان ويخلىالكشف بسعر رمزى على كلامك يبقى غلطان انه بيوفر علينا التعب
ثالثا نفس الكلام على اشعة الرنين المغناطيسى انت عارف الاشعة دى بيعملوها بكام فى القاهرة اسأل وشوف الفرق مفيش وجه مقارنة
ياريت يا استاذ نبطل تعصب وحقد اعمى نحن نلتقى لنرتقى مدير الموقع

الراجل بيعل حاجات خيرية كتير وكلها لله بصرف النظر عن الانتخابات واكبر دليل انه لو لم يترشح هايضاعف المشروعات بتاعته
ارجو انك ما تزعلش وتنظر للامور بعين العقل وتيجى زيارة لمجمع الريحانة عشان تشوف الانجاز الجبار اللى بيقوموا بيه فىالمجمع ربنا يجعله فى ميزان حسناتهم
ويجعله عامر
امضاء
واحد بيحب الخير لكل ولاد بلده

medo131988


يااستاذ احمد صلاح انا هادى جدا وغير متعصب اطلاقا
اول مركز انشى للحاسب كان بمجمع الخليل الخيرى
بعيدا على ان المركز الموجود فى جمعية ريحانة المدينة شغال او كما تقول الحجز فيه قبل الدورة بثلاث شهور هذا ليس له علاقة بموضوعنا اللى كتب قال انه اول مركز انشى للحاسب هو اللى موجود فى جمعية ريحانة المدينة وانا بقول ان اول مركز انشى للحاسب موجود فى مجمع الخليل الخيرى بعيدا بقى عن نوعه او متطور هو ايه التطوير اصلا ده مركز مكون من عدة اجهزة كمبيوتر بيدى دورات وبالفلوس علشان ماحدش يفتكر انه مجانى وعلشان تبقى عارف اناليس من اعداء الاستاذ طارق ولكن كل مااريده ان اللى يكتب شئ يكون حقيقى مش علشان انتخابات نقول اى شئ
وبخصوص المستشفى هى استثمارية وليست خيرية انت بتقول دكتور المخ والاعصاب بره بكذا وعندنا ارخص هو الدكتور ده بيكون موجود كأنه فى عيادته 24 مثلا وتانى حاجة انت بتقول هى مستشفى خيرية طيب ازاى وانت بتاخد فلوس كلمة خيرية دى كبيرة مش يعنى كلمة وخلاص انا معاك انها سهلت خدمات ووفرت على المريض السفر الى خارج البلد بس اللى يقول شئ يوضحه وضوح ظاهرا جدا وليس عنوانا وبداخله بعض الغموض انا مش اعمل خدمة معينة واقول ان انا كده عامل المكان ده خيرى وانا لست حقودا على احد وبعدين انت بتقول هو عامل حاجات كتير خيرية ده شئ يخصه وربنا يقدره كمان وكمان وبخصوص زيارتى الى المجمع انا دخلته مرة واحده او مرتين ومش هدخله تانى ان شاء الله لعدة اسباب ومنها سوء معاملة المسئولين وخاصة ان كل شئ الوقت عندكم بالواسطة وانا متأكد من الكلام ده كويس ومعى الدليل وهذا سبب من الاسباب حتى علشان ماتقوليش قول الدليل انا اعرف شخص راح يقدم اوراقه عندكم علشان يشتغل فى وظيفة الامن المختص بهذا قاله نحن استكفينا وجانا العدد المطلوب خلاص وليس رفضه مثلا ولكن كذب وقال نحن استكفينا وكان فى ذلك الوقت كان مطلوب ناس للعمل فى وظيفة الامن وده سبب من الاسباب اللى منعتنى من دخول هذا المجمع انا شخصيا كنت رايح اقدم فى اى شئ وعندما علمت بما تم عرفت انه لازم احد معرفه حتى يتدخل لى علشان وظيفة فى مكان معروف عليه انه شئ خيرى عاوز واسطة علشان حاجة معينة ونفس الشئ اللى بيتم عندما يقدم طالب عندكم للالتحاق بالجامعة لازم تكون كلية شرعية وحافظ القرآن الكريم علشان المساعادات اتوجدت لهذه الناس فقط واما المحتاجين لمساعدة او لهم الاولوية يذهبوا الى الضياع انا اقول لك هذا الكلام وانا عندى الدليل وانا مازلت عند كلمتى بعيدا عن اى شئ من هذه الاشياء انا اول من يعطى صوته للاستاذ طارق بس اريد ان اى احد يعرف السبب هو للتغيير فقط مش علشان الاستاذ طارق راجل خيرى وبدون زعل دى وجهات نظر واللى عنده سؤال يتفضل .
وجزاكم الله خيرا

medo131988


لماذا هنتخب الاستاذ طارق
للتغيير فقط لأن انا عارف مافيش حد يرشح نفسه لخدمة احد وده معروف من اعوام سابقة واهل اطفيح كلهم عارفين الكلام ده كويس
طبعا فى ناس هتقول ان الاستاذ طارق مش محتاج لهذه الانتخابات لأنه هو بيساعد من غير اى حاجة اقول لهم المساعدات دى شئ ومساعدة مابعد الانتخابات شئ تانى لأنه شئ معروف هو هيخدم مين بالظبط والبلد تعرف كده كويس عمرنا ماسمعنا عن احد رشح نفسه ونجح وخدم اهل البلد بجد لكن يخدم دايما من اجل المصلحة احنا تعبنا من الامور دى والكلام اللى مالوش لزمة وبرامج انتخابية مش محتاجة لده كله يعنى كل واحد عنده يقين ان خلاص الامور اصبحت وراثة ومش هتتغير
احنا اتعودنا على كده عندما نكون فى زمن علشان عاوز مساعدة مثلا لازم يكون ليك معرفة بالمسئول يبقى خلاص المستقبل معروف وانا اقسم بالله مافى احد ينزل الانتخابات علشان مصلحة الناس اللى عايز مصلحة الناس وخدمتهم يقوم بعمل مشاريع ويشغل اهلها ويكسبو من مجهودهم ويكفى ان هو ربنا جعله سبب من اسباب الرزق للناس دى مش يدفع مقابل سلطة فى الدنيا نحن فى زمن الكلام فقط بقى موضة قديمة ومستحدثة
واهل بلدنا فيهم طيبين كتير بيصدقو اى شئ زى البرامج الانتخابية اللى كل مرة نسمعها كلام فقط ولا نشاهدهابأعيننا
وجزاكم الله خيرا .
ومازالت المناقشة مفتوحة الى من يريد.

أحمد أبوصلاح


يا استاذ ميدو
من الواضح ان حضرتك شايف الامور كلها بنظرة سوداوية مش عارف ليه خلاص بأى ندفن رأسنا فى الرمال وننتظر الموت أو ننتظر معجزة تيجى تغير الكون زى صلاح الدين او قطز او حتى هارى بوتر أو واحد يفرك الفانوس يطلع له علاء الدين
يا أستاذى العزيز الامور لا تقاس كده الأمور تقاس بنظرة متطلعة للتغيير انا معاك ان اللى هايجيبه الحزب هو اللى هاينجح لكن ايه المانع انه ممكن يبقى كويس ويقدم خدمات للبلد بغض النظر اذا كان اللى هاينجح فى الانتخابات الاستاذ طارق او غيره احنا عايزين نقول مش مهم مين اللى هايعمل خير للبلد وللناس لكن المهم ان فيه حاجات وخدمات بتتقدم للناس
وبعدين انت بتقولى فيه مركز حاسب كان قبل كده موجود يا فرحتى موجود والاحهزه اللى فيه مش شغالة يبقى هو مش موجود مع ان امكانياته احسن من اللى فى مجمع الريحانة وعدد الاجهزة اكتر من اللى فى مجمع الريحانة لكن المركز مش شغال وانا باقول الكلام ده عن واقع تجربة انا شفت الاجهزة اللى فيه اول ما جاءت لمجمع الخليل وهى ما شاء الله حاجة كويسة جدا لكنها مش شغالة يبقى كأنها مش موجودة
أما بالنسبة لموضوع مجمع الريحانة والواسطة اللى موجودة فيه والمحسوبية فأنا واثق انها من ورا ظهر اصحاب المجمع والا فهم لن يسمحوا بذلك اطلاقا وأظن انه من الشجاعة الأدبية انك تروح لواحد من اصحاب المجمع سواء كان الحاج طارق او المهندس اسامة وتبلغه عن التقصير وأقسم بالله هم بيستجيبوا جدا وبيعاقبوا المسؤول عن التقصير
استاذى العزيز التغيير بيبدأ من واحد واتنين وتلاتة واربعة ايد لوحدها ما تسقفش فأرجو منك انك تدعو ربنا انه يولى الأصلح اللهم ولى أمورنا خيارنا ولا تولى أمورنا شرارنا
ويجعله عامر
امضاء
واحد بيحب الخير لأهل بلده

lido2010


اخوانى الافاضل الاستاذ ميدو والاستاذ احمد ابو صلاح كل منا كمتعلمين ننظر الى الانتخابات بعقل مختلف وسياسه مختلفه وتطغى على هذه السياسة عصبيتنا لمن ننتمى اليه حتى لو لم ننظر الى استفاده من احد ولكن هو حب معرفة خبايا هذه السياساه ومعرفه اخبارها واسرارهاحتى لو لم نريد اى مصالح ولكن نحن لايمكن لنا الحكم على المرشحين الموجودين لاننا لسنا محايدين نظرا لانتمائاتنا واعتقد يا استاذ ميدو انه لايوجد احد فى زماننا هذا ينتقد مرشحه او من يعلن انتمائه اليه ليس هذا الزمان انا اسك فى كلامك من ناحيه انك ستعطى صوتك لطارق عبد العظيم وتشن عليه هذا الهجوم الفظيع واعذرنى انا اره هجوم وليس نقد انا ...لذلك نحن لانصلح للترجيح ولكن من يصلح لهذا هم المساكين اللذين لايشغلون بالا لللانتخابات همهم الشاغل هو لقمة العيش هولاء الفقراء الذين لم نرهم فى ساحة الانتخابات ولايتكلمون فيها ...انا اريد منك ان تجاوبنى بصراحه لو انك سئلت احد من هولاء الفقراء بمقارنة اى من المرشحين واثقلهم على الساحه الحاليهمع طارق عبد العظيم فماذا سيكون الرد اريد ردك بكل صراحة....

27 الى كل من لا يعرف ا/ طارق عبدالعظيم سليمان في الخميس أغسطس 05, 2010 12:11 pm

خالد عبدالله2


ادب اية
جمال اية
اخلاق اية
تربية اية
وان شاء الله هايدخل البرلمان
والسبب معرووف
انا والله واحد من الناس مش شايف اى حد لا عمال ولا فلاحين ولا دكاترة ولا مهندسين يقدر يقف امام هذا الرجل والايام جاية والناس كلها هاتشوف
والبعدين احنا ياما عانينا من اعضاء مجلس الشعب فئات وعمال وعلى رأى المثل
" اللى بيتلسع من الشربة بينفخ فى الزبادى "
والمثل دة اتعدل وبقى
" اللى يتلسع من الشربة بيشترى ورقة دجاج "

28 وداع للاكل القرديحى في الخميس أغسطس 05, 2010 12:26 pm

خالد عبدالله2


الى جميع اهالى مركز اطفيح وداعا للاكل القرديحى اللحمة وصلت يارجالة وب 35 جنية وبس وخالى الغلابة تأكل
والاستاذ ميدو اللى بيقول ان المستشفى استثمارى وكل الناس عارفة كدة كويس احب ان اقول لة
1-دة قصر ديل يا ازعر
2- اللى مايعرفش يقول عدس
3-انت لو عرفت ايرادات المستشفى قد اية (اللهم صلى على النبى )اكيد هاتروح تتعالج لانك هاتجيلك ازمة قلبية من الرقم
4- طيب لو المستشفى استثمارى اللحمة اللى بـ35 بردة استثمارى

29 الى كل من يهمة امر نفسة واهلة وبلدة في الخميس أغسطس 05, 2010 12:39 pm

خالد عبدالله2


انتظرونا

medo131988


يااستاذ خالد عبدالله ياريت بدون غلط مش اد المناقشة بأسلوب كويس تتركها افضل لكن لماذا تقول هذا الغلط.
وبعدين انا عندما قولت ان المستشفى استثمارى كنت بوضح بعض الامور والان انت بتقولى هل اللحمة كمان استثمارى بتحسسنى ان انا قايم حرب علي الاستاذ طارق موضوع اللحمة هذا شئ خيرى وشئ واضح لأى انسان هل احد جاء وقال ان الحمة استثمارى انت ليه تدخل المواضيع فى بعضها
وبتتكلم بأسلوب غير لائق للمناقشة وبخصوص ايرادات المستشفى ده شئ لايخصنى اطلاقا انا اللى اعرفه ان اللى كتب هنا قال ان المستشفى خيرية هذا شئ غير سليم وانما هى مستشفى استثمارية و اللى نعرفه ليه الانسان الفقير مابيرحش يكشف فى عياده خاصة علشان السعر معروف لكن لماذ يلجأ الى المستشفى علشان هى ارخص هل مستشفى ريحانة المدينة المنورة ارخص طبعا لا هتقولى فيها داكترة مش موجودة كل داكترة اطفيح شغالين هناك على طول وبخصوص الواسطة ده تقصير من رئيس مجلس الادارة واتمنى من حضرتك تعرف اننا هنا نلتقى لكى نرتقى واتمنى انك تتكلم بأسلوب حضارى يدل على مناقشة ناجحة وهادفة.
وجزاكم الله خيرا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 5]

انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى